تور روایت پیشرفتهای شهر توسط روابط عمومی شهرداری قم در حالی در مترو قم برگزار شده است که این پروژه مورد انتقادات فراوانی به سبب تاخیر در اجرا و جابجایی سوال برانگیز دستگاه حفار TBM و عدم انتشار هزینههای آن قرار دارد.
در حالی که شهرداری قم شعار شفافیت سر داده و به سامانه دسترسی و انتشار اطلاعات پیوسته است، از انتشار قرارداد مترو امتناع کرده و مطرح بودن پرونده در شهرداری را بهانه کرده است.
رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تایید سوء جریان در پرونده قطار شهری توسط بازرسی استان، گفت: ادعای مدیران شهرداری قم در خصوص نظر ادارهکل بازرسی استان در رابطه با عدم تخلف در این پروژه شهری، کذب است.
روزنامه اعتماد: چهارشنبه 17 آبان در گزارشی به تاخیر 6 ساله مترو قم پرداخته شد و در انتهای این موضوع مطرح شد که شهردار قم از بلیت 75 هزار تومانی برای مونوریل قم، پروژه ناکامل دیگر قمی ها خبر داده است.
پروژه متروي قم كه قرار بود سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداري برسد، همچنان ناكامل است و تحقیق تفحص درباره آن نیز در شورای شهر با فشار گروه موافقان شهردار، رای نیاورد و در این میان تکلیف دستگاه TBM قم نیز مشخص نیست. گزارش روزنامه اعتماد مورخ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ در این باره را بخوانید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از بهروز کردن قرداد مترو خبرداد و گفت: در حال حاضر مجموعه مدیریت شهری در حال رایزنی برای خرید واگن از شرکتی است که بتواند تا پایان سال واگنها را تحویل دهد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: پروژه متروی قم آماده تست گرم بوده ولی مشکل تأمین ناوگان را داشتیم و اگر همین امروز ناوگان موردنیاز تأمین شود، میتوانیم تست گرم را انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به آخرین وضعیت ساخت ایستگاههای فاز نخست خط یک گفت: در طول این مسیر شش ایستگاه وجود دارد که دو ایستگاه میدان مطهری و کشاورز در مراحل پایانی ساخت است.
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء با ارزیابی مثبت از روند اجرای خط یک قطار شهری قم، گفت: تا پایان خردادماه 1400 فاز نخست خط یک برقدار و به مرحله بهرهبرداری میرسد.